How a man uses money – makes it, saves it, and spends it – is perhaps one of the best tests of practical wisdom. Although money ought by no means to be regarded as a chief end of man’s life, neither is it a trifling matter, to be held in philosophic contempt, representing as it does to so large an extent, the means of physical comfort and social well-being. Indeed, some of the finest qualities of human nature are intimately related to the right use of money; such as generosity, honesty, justice, and self-sacrifice; as well as the practical virtues of economy and providence. On the other hand, there are their counterparts of avarice, fraud, injustice, and selfishness, as displayed by the inordinate lovers of gain; and the vices of thriftlessness, extravagance, and improvidence, on the part of those who misuse and abuse the means entrusted to them. “So that,” as is wisely observed by Henry Taylor in his thoughtful ‘Notes from Life,’ “a right measure and manner in getting, saving, spending, giving, taking, lending. Borrowing, and bequeathing, would almost argue a perfect man.”
Comfort in worldly circumstances is a condition which every man is justified in striving to attain by all worthy means. It secures that physical satisfaction, which is necessary for the culture of the better part of his nature; and enables him to provide for those of his own household. Nor ought the duty to be any the less indifferent to us, that the respect which our fellow-men entertain for us in no slight degree depends upon the manner in which we exercise the opportunities which present themselves for our honourable advancement in life. The very effort required to be made to succeed in life with this object, is of itself an education; stimulating a man’s sense of self-respect, bringing out his practical qualities, and disciplining him in the exercise of patience, perseverance, and such like virtues. The provident and careful man must necessarily be a thoughtful man, for he lives not merely for the present, but with provident forecast makes arrangements for the future. He must also be a temperate man, and exercise the virtue of self-denial, than which nothing is so much calcutated to give strength to the character. John Sterling says truly, that “the worst education which teaches self-denial is better than the best which teaches everything else, and not that.” The Romans rightly employed the same word (virtus) to designate courage, which is in a physical sense what the other is a moral; the highest virtue of all being victory over ourselves.
Việc con người dùng tiền như thế nào- làm ra, để dành, và tiêu tiền - có lẽ là một trong những bài kiểm tra tốt nhất về trí khôn ngoan thực dụng. Mặc dù tiền nên không bao giờ được coi là mục tiêu cuối cùng của đời người, nhưng nó cũng không phải là một vấn đề tầm thường để bị ném vào cái nhìn khinh bỉ của triết học, nó vẫn đại diện tới một mức độ nào đó cho tiện nghi vật chất và an sinh xã hội. Thật vậy, một vài những phẩm chất tốt nhất của con người liên quan mật thiết đến cách sử dụng tiền đúng đắn; chẳng hạn như sự rộng lượng, trung thực, công bằng, và sự hy sinh; cũng như những đức tính thiết thực như tiết kiệm và quán xuyến cẩn thận. Mặt khác, vẫn có những tính cách đối ngược tồn tại như sự tham lam, gian lận, bất công và ích kỷ, được thể hiện bằng những người yêu lợi nhuận quá mức, thói không biết tiết kiệm, lãng phí, chi tiêu bừa bãi của những kẻ lạm dụng các phương tiện kiếm tiền chúng sở hữu. Henry Taylor đã có một quan sát thông minh trong cuốn sách hay và sâu sắc của ông "Ghi chú từ cuộc sống" như sau: "Vì vậy, phương pháp và cách thức đúng đắn trong việc nhận, tiết kiệm, chi tiêu, cho, dùng, cho vay tiền. Vay, và để thừa kế tiền bạc, gần như sẽ dùng cho việc để bàn luận thế nào là một người hoàn hảo. "
Sự tiện nghi thoải mái là một điều kiện sống chính đáng để mà mỗi người trong mọi hoàn cảnh ở mọi nơi trên thế giới nỗ lực để đạt được bằng mọi cách có thể. Sự hài lòng về thể chất được đảm bảo là cần thiết cho mặt văn hóa- phần cao hơn trong bản chất của họ; và cho phép họ chu cấp cho những người trong gia đình mình. Chúng ta không nên bàng quan trước trách nhiệm này, , sự tôn trọng không nhỏ mà những người bạn dành cho chúng ta phụ thuộc vào cách thức mà chúng ta thực hiện những cơ hội thể hiện trong cuộc sống tân tiến đáng ca ngợi của mình. Các nỗ lực cần thiết phải được thực hiện để thành công trong cuộc sống với mục tiêu này, chính là sự tự giáo dục- thúc đẩy lòng tự trọng của con người, chỉ ra những phẩm chất thực tiễn của họ, và khép họ vào khuôn phép của kiên nhẫn, kiên trì bền bỉ và những đức tính như vậy. Người quán xuyến hợp lý và cẩn thận nhất thiết phải là một người chu đáo, vì họ sống không chỉ cho hiện tại, mà còn phải suy tính sắp xếp cho tương lai. Người đó cũng phải là một người ôn hòa và biết tiết chế bản thân, ngoài những điều đó ra thì hầu như không còn gì đáng nói có thể tính vào sự mạnh mẽ của một người. John Sterling nhận định rất đúng đắn rằng " nền giáo dục tồi tệ nhất mà dạy cách tiết chế bản thân thì còn tốt hơn nền giáo dục tốt nhất mà dạy mọi thứ khác trừ nó." Người La Mã đã sử dụng rất đúng cùng từ (Virtus) để chỉ sự dũng cảm, cũng mang ý nghĩa khác là một người có đạo đức; đức tính cao cả nhất của tất cả là chiến thắng bản thân mình.
What is the main idea of this passage?
Đáp án đúng: D
The author’s purpose in writing this essay is _______.
Đáp án đúng: D
Which is the best synonym for the word ‘providence’ in the 1st paragraph?
Đáp án đúng: A
What would be the author’s response to those who say that poverty is noble?
Đáp án đúng: B
Which word best describes the author's attitude to Henry Taylor?
Đáp án đúng: A
What does the author imply by saying that money provides ”physical satisfaction, which is necessary for the cultivation of the better part of his nature?”
Đáp án đúng: B
What does the author mean by the comment, ”The very effort required to be made to succeed in life with this object, is of itself an education?”
Đáp án đúng: C
Why must the 'provident and careful man' be a thoughtful man?
Đáp án đúng: D
The author brings up the Roman word for courage to illustrate _______.
Đáp án đúng: D
What is the definition of the word 'temperate' as it is used in this essay?
Đáp án đúng: C